Dijital Pazarlama Kanalları

Dağıtım Kanallarınızı Akıllıca Seçin

Yazan: Ertan Kayalar

Dijital pazarlamanın temel hedefi, müşteriyi yakalamak için doğru zamanı bulmaktır. Hedeflenen müşteriyi bulmak için stratejik planlama yapmak demektir. İş hedeflerinize ulaşmak için her bir hedef kitle grubuna özel pazarlama planları oluşturmanız gerekir.

Her bir dağıtım kanalını aynı şekilde kullanamazsınız. Çünkü biri diğerinden farklı fonksiyonlara ve özelliklere sahiptir. Hangi dağıtım kanalını hangi amaçlara ulaşmak için kullanacağınızı iyi bilmeniz gerekir.

İnsanlar mesajı nasıl alırlarsa öyle işlerler.

Kanalların doğru kullanılması ile ilgili bir örnek verelim. Amerika'da seçim sürecinde Kenedy ve Nixon tv'den izleyenler ve radyodan izleyenler farklı sonuçlara varmışlar. Tv'den izleyenler Kenedy, radyodan izleyenler Nixon'ı tercih etmiş. Neden ? TV görsellik ve sesi ile birlikte iletişim kurarken radyo sadece ses ile kurar. Kullanacağınız kanalı doğru seçmeniz, hedef kitlenizdeki etkiyi arttırma imkanı verecektir.

Başarılı Dijital Pazarlamanın 4 Parçası

Arama

Günümüzde interneti insanlar büyük oranda bilgi aramak için kullanıyor. Özellikle markalı ürünlerde insanlar en çok aramayı kullanıyor. Bunun dışında fikir araştırması, öğrenmek istedikleri ilgilendikleri bir kavramın araması ve spesifik aramalar yapılıyor.

Arama aracının avantajları:

  • Yatırımınızın geri dönüşümünü tahmin edebilirsiniz.
  • Uygun maliyetlidir.
  • İçeriğinizle doğru oranda artan entegrasyon imkanı sunar.
  • Yerel aramalar önemli.
  • Harita arama gibi yeni özelliklere sahiptir.

Bu kanalda müşteriyi yakalamak için yapılan aramalar süzülerek, doğru aramayı yapan müşteri adayının karşısına çıkmak esas hedeftir.

Eposta

Eposta kullanımı hala artmaktadır. İstatistiklere göre insanların %92'si eposta alıp göndermek için çevrim içi oluyorlar. Mobil aktivitelerin başında eposta kontrolü geliyor. İş dünyası düzenli olarak eposta kullanmaktadır. İş dünyasında insanlar sabahları ilk iş olarak epostalarını kontrol ediyorlar.

Exacttarget e göre sabahları:

  • %58 çalışan önce eposta kullanıyor.
  • %20 portal ya da arama motoru kullanıyor.
  • 11% Facebook için çevrim içi oluyor.

Şöyle düşünün; “eğer hedef kitlenize ulaşmak istiyorsam, güne başlarken, kahvelerini içerken mesajımı almak için bekliyor olacaklar.” Eposta izleyiciye ulaşmakta oldukça etkili bir araç olduğu görülüyor.

Neden dijital pazarlama için eposta kullanılmalı ?

  • Akılda tutma ve sadakat pazarlaması için 1 numaradır.
  • İnsanlar bir şeyler bekliyorlar, eposta buna cevap veriyor.
  • Sipariş, onay, yükleme. Kendileri için önemli durumlardan haberdar oluyorlar.
  • Belirli bir eylemi tetikleme imkanı var. Bir ürünü incelemeleri için teşvik edebilirsiniz. Bir abonelik başlatmalarını isteyebilirsiniz.
  • Hedef kitlenin eylemleri ve sonuçlar tahmin edilebilir.

Blog

Bloglar başarlı içerik pazarlamanın değişimez bir parçasıdır.

Blogların dönüşüm hunisine katkıları yüksektir. Bloglar daha çok ziyaretçi trafiği sağlarlar. Daha çok link ve arama motorları tarafından daha çok sayfanın indekslenmesini sağlarlar. İnsanlar bloglarda her geçen gün daha fazla zaman harcıyorlar. İyi bloglardan çıkma oranı düşüktür.

Blog sahibi olmanın avantajları:

1) Blog sahibi olarak, içeriği, düzeni ve eylemleri (CTA) kontrol edebilirsiniz.

Blog sahibi olmayı sevmemin ana özelliği her şeyi kontrol edebilmektir. Eğer doğru şekilde uygularsanız blog sahibi olmanız, pazarlama girişiminizde çok önemli bir avantaj kazandıracaktır.

2) Kendinize ait verileriniz olur, işiniz için kritik bilgiler toplayabilirsiniz.

Sosyal medya sitelerinde size ait bilgiler sınırlıdır. Bloglarda ziyaretçilerinizin davranışlarını inceleyebilirsiniz. Site içerisindeki dolaşımları öğrenebilir, sitede kalma sürelerine göre ilgi alanlarını ölçebilirsiniz. Daha önce de sık sık bahsettiğim gibi, ölçümleme pazarlamanın çok önemli bir parçasıdır. Bloglar bu konuda çok daha fazla bilgi sunarlar.

3) Size ait aboneler ve onların verilerine sahip olursunuz.

Düzenli blog takipçileri gibisi yoktur. Yazılan her makaleyi okuyan, yorumlar yapan takipçilere sahip bloglar gibisi yoktur. Blog aboneleriniz, markanız çevresinde oluşan bir kitle olarak, başkalarına tavsiylerde bulunan, ürün veya hizmetlerinizi satın alan, sadık müşterilere dönüşen topluluk yaratmak için çok kullanışlı bir araçtır. Abonelerin verileri size hedef kitleniz ve pazarınız hakkında çok değerli bilgiler verebilir. Rakiplerinize fark atmanız için avantajlar sağlar. Abonelerinize sorular sorarak bundan sonra nereye gideceğiniz konusunda fikirler alabilirsiniz. İnanın bana size ait abonelere sahip olmak gibisi yoktur.

4) Arama görünürlüğünü arttırır.

Blog daha çok içerik sağlayarak, markanız, ürün ve hizmetleriniz çevresinde daha çok bilginin oluşmasını ve arama motoru görünürlüğü arttırır. Daha önce ürün veya hizmetlerinizi satın almayı düşünmemiş, sizden haberi olmayan müşteri adaylarınızın sizi farketmelerini sağlar.

5) Uzayıp giden, arama motorları optimizasyonuna sahip içerikler oluşturabilirsiniz.

Blog yazılarının sınırı yoktur. İşinizin çevresindeki her konuda yazılar yazarak çok geniş bir alanı kapsayan bir görünürlük oluşturabilirsiniz.

6) Blog'lar topluluk oluşturmakta çok etkilidir.

Belirli konularla ilgili topluluklar ve niş gruplar oluşturabilirsiniz. Siz farketmelerini ve daha iyi tanımalarını sağlayabilirsiniz. Hedef kitlenizle sosyalleşme imkanına kavuşarak, sizinle daha kolay iletişime geçmeleri için teşvik edebilirsiniz.

7) Pazarlama eğitiminde etkili bir araçtır.

Pek çok B2B ürünü karmaşıktır. Araba koltuğu imal eden bir firmanın hedef kitlesine anlatması gereken detaylı bilgiler olabilir. Sağlık sektöründeki bir kuruluş için anlatılacak konular hasas ve kişiler için çok önemli olabilir. Teknoloji firmaları açısından ürünleri ve sağladıkları faydaları anlatmak satışa giden yolu açmak için çok önemlidir. Liste uzar gider. Müşterinizin sizinle çalışması için bir dizi bilgiye ihtiyaç duyuyorsa, bunu anlatmak için bir blog çok etkili bir araçtır.

8) Yüksek düzeyde güvenilen içerikler yaratır, müşteri adayları ile bağlantı kurabilirsiniz.

Blog sayesinde müşterilerin kafasındaki soruları cevaplayarak, satışın önündeki engelleri kaldırabilirsiniz. Kendilerine yardımcı olan insanlara güven artar. Bu nedenle bloglar uzmanlığınızı göstermenize ve güvenilir olmanıza yardımcı olur.

9) Etkili müşteri listesi ve dönüşüm oranlarına ulaşabilirsiniz.

İşte blogları sevmemin bir başka nedeni daha. Arama motorlarını kullanarak ürün ve hizmetlerinizi arayan müşteri adaylarınızı web sitenize yönlendirmek ve onları sadık müşterilere dönüştürmek için bloglar etkili araçlardır.

Ancak bütün bu avantajlarına rağmen unutmamanız gereken; blog sahibi olmak yetmez, sıkça güncellemeniz gerekir.

Video

En popüler video kanallarının başında YouTube gelir. İnsanları ikna etmek istiyorsanız onlara kanıtlar gösterebilirsiniz. Ürün veya hizmetinizin canlı sunumlarını görebilirler. Fabrikanızdaki üretimi, ürünün kurulumunu, kullanım eğitimi verebilirsiniz. Ayrıca kendi web sitenize, Facebook veya Twitter gibi diğer kanallarınıza taşıyabilirsiniz.

youtube fitnessblender

YouTube bilgiyi insanlara göstermenin çok güçlü bir yoludur. Eğitici videoları aynı zamanda web siteniz ile entegre edebilirsiniz. YouTube aynı zamanda 2. sıradaki popüler arama motoru. Google aramalarında YouTube videoları üst sıralarda listelenir. YouTube ve Google çok güçlü bir entegrasyona sahiptir.

YouTube ile dijital pazarlamanın avantajları:

  • İnsanların inanmaları için görmeleri gerekir.
  • Son derece görsel bir alandır.
  • Taşınabilir.Çok az bir kod ile bir web sitesine yerleştirebilir. Videonuz çok geniş kitlelere ulaşabilir. Bu sayede kitleler size ulaşabilirler.
  • Her gün yıllarca uzunluktaki videolar seyredilmektedir.
  • Erişimi arttırabilirsiniz.
  • Arama sonuçlarını etkileyebilirsiniz.

Dijital pazarlamanızı sosyal medya kanalları ile destekleyin

Facebook

Facebook kullanıcıları günlük zamanlarının önemli bir kısmını çevrim içi olarak geçiriyorlar. Birbirleri ile arkadaş oluyorlar ve bilgi paylaşıyorlar.

Facebook neden kullanılıyor ?

  • İnsanlar başkaları ile bağlantı kurmak için kullanıyor. Arkadaşlar, aile üyeleri, eski okul arkadaşları, tanıdıklar vb.
  • Kendini anlatmak için Facebook'da yerlerini alıyorlar. Toplumda nasıl görünmek istiyorlarsa Facebook'u bir araç gibi kullanarak dünyanın o şekilde görmelerini sağlıyorlar. Fotoğraflar paylaşarak dünyaya kim olduklarını göstermeye çalışıyorlar. Bağlantıda oldukları kişilere çocuklarının veya evcil hayvanlarının resimlerini, günlük olaylara hakkında yorumlarını gösteriyorlar.
  • Eğlenmek için kullanıyorlar. Önemli miktardaki bir kullanıcı grubu Facebook'a oyun oynamak için bağlanıyor.

Hayran sayısının çok olması pazarlama yapılabilir anlamına gelmiyor.

Yakın bir geçmişte Pepsi Facebook takipçileri arttırdığı sırada satışları %5 düşmüş. Bu da çok hayranın çok satış anlamına gelmediğinin güzel bir kanıtı.

Bir diğer nokta da Facebook anlaşmasına göre paylaşılan içeriğin sahibi olmuyorsunuz. Dünyanın geri kalanı istediği gibi kullanabiliyor.

Pazarlamada neden Facebook kullanılmalı ?

  • Sohbet. İnsanlara kupon verirseniz ilgilenmezler. Eğer onlara sevdikleri tatil mekanlarını sorarsanız, etkili bir iletişimi başlatabilirsiniz.
  • Görüşlerini, bakış açılarını sorarsanız paylaşma gönüllüdürler. Hangi ürünleri seviyorlar ? Nerede tatil yapmak istiyorlar ? Nasıl bir çalışma ofisi, nasıl bir ev istiyorlar ?
  • Sosyal etkileşim kurmanızı sağlar. Sohbet müşterilerinizin sizi daha yakından tanımasını sağlar. Aradaki mesafeyi kapatmanıza yardım eder.
  • Hedeflenen müşterilere gruplarına ulaşım imkanı sunar. Ürün sergileme fırsatı verir.
  • İnsanların belirli bir konuda hikayelerini sormak onlarla iletişim kurmanızı sağlar. Hedef kitlenizin hikayelerini paylaşması size daha önce ulaşamadığınız bilgilere ve dönüşüm fırsatlarına kapı aralayacaktır.

Twitter

İnsanlar Twitter'ı, ünlülere, favori markalara ve haberlere ulaşmak için kullanıyor. İnsanlar markaları, geri bildirim vermek, fikir sağlamak, içeriden bilgiler almak, indirim ve ücretsiz şeylere ulaşmak için takip ediyor.

Twitter, takipçi sayısı yüksek olan şirketlere takipçilerini yönlendirmek için avantaj sağlıyor. Bir haber sitesi, bir haberini okumaları için yönlendirebiliyor. Bir şirket, piyasaya yeni sunduğu bir ürünün sayfasını ziyaret etmelerini isteyebiliyor. Twitter insanların hızlı bir tepki vermelerini sağlıyor. Attığınız twit'den hemen sonra web sayfanıza ziyaretçilerin akın etmesini sağlamanız mümkün oluyor. Twitter, güçlü bir yakınlık kurmanızı için bir ortam yaratıyor.

Twitter 2 bölümden oluşan bir iletişim kurmanızı sağlıyor.

  1. Gönderen: Twit'i yayınlayan taraf.
  2. Alıcı: Göndereni takip edebilir, hashtag etiketi (Örneğin: #ilgilikelime) ile belirli bir konuyu takip edebilir.

Twitter:

  • Yakınlık kurmaktır.
  • Zaman hassasiyeti olan bilgi paylaşılır. Eğer zaman hassasiyeti olan biri ürünü veya hizmetiniz varsa, Twitter pazarlamak için harika bir araçtır. Haber siteleri zaman hassasiyeti olan bilgiler paylaştıkları için Twitter'ı çok iyi kullanırlar.
  • Takipçi ağlarından yararlanır. Takipçi tekrar twitleyerek kendi ağına mesajınızı aktarır.
  • Müşteri adayı ile bağlantı kurmakdan önceki aşamadır.
  • Hızlı promosyon yapmanızı sağlar.

Twitter hızlı bir sohbet yapmanızı sağlayan etkili bir araçtır. Eğer doğru kullanırsanız, dijital pazarlamanızın etkili bir parçası olarak çalışacaktır.

Forumlar

Forumlarda insanların hemen her konuda sevdiği niş içerikleri bulabilirsiniz. Forum istatistikleri forumdaki insanların sayısını, konuştukları konular hakkında sayısal bilgiler verir. Bu veriler forumun aktiviteleri hakkında size fikir sağlar.

Çevrim içi kullanıcıların en az %35'i forumlara yazıyor. Yararlı ve aranmış bilgiler kaynağıdır. Forumlarda uzmanlık durumu ne kadar tartışmaya katıldığınız ve ne kadar katkıda bulunduğunuzla ilgilidir. Forumlar arama motoru görünürlüğüne katkıda bulunabilir. Ancak forum kuralları katı olabilir.

Linkedin

B2B izleyicilere ulaşmak için güçlü bir araçtır. Dünyanın en geniş profesyonel ağıdır. Diğer uzmanlarla iletişim kurabilir, onların pazarları hakkında bilgi edinebilirsiniz.

Linkedin'de pek çok konuda içerik bulmak mümkündür. Firmalar hakkında detaylı bilgiler ve haberler, tartışma grupları, iş arayanlar için yeni iş fırsatları. İnsanları takip edebilir, paylaştıklarını izleyebilirsiniz.

linkedin

Linkedin'de profesyonel profil yaratabilirsiniz. Bu profil diğer insanlar tarafından aranabilir. Linkedin profesyonel profilinizi dünyaya sunmak için çok güzel bir yoldur.

Blog yazınızı, şirketinizin haberini veya güncel bir bilgiyi paylaşabilirsiniz. Sizinle iletişime geçmiş kişilere veya takip edenler ulaştırabilirsiniz.

Linkedin, profesyonellerden oluşan ağdaki kişileri çok iyi hedefleyebileceğiniz bir reklam özelliğine de sahiptir. Şirket yöneticileri, belirli meslekte çalışanlar, bölge vb kriterlerle reklamınızın doğru kişilere ulaşmasını sağlayabilirsiniz.

Linkedin:

  • Özellikle B2B yani şirketten şirkete iş yapanlar içindir.
  • Çok iyi hedefleme yapabilirsiniz. Kime ulaşmak istiyorsunuz ?
  • Hedef kitlenizden bölümlere ayrılmış ağlar oluşturabilirsiniz.
  • Hedefler: başlık, bölge, şirket ve deneyim şeklinde olabilir.
  • Belirli konularla alakalı iletişim için grup ve tartışmaları kullanabilirsiniz.
  • Profilinizi sizi arayan kişilere, Powerpoint sunumları, video, iş takviminiz veya blog ile sunabilirsiniz.

Pinterest

Pinterest resimleri toplayabildiğiniz bir sosyal medya ortamıdır. Pek çok insanın dergilerdeki, kataloglardaki, haber veya başka yerlerdeki fikirleri toplama alışkanlığı vardır. Pinterest de aslında budur.

İnsanlar aradıkları konularda resimler bulabilir, beğendiklerini yeniden pinleyebilirler. Örneğin; insanlar gitmek istedikleri yerlerin resimlerini toplarlar. Turizm firması için, bu tatil yerlerini sevenlere ulaşmak için Pinterest güzel bir yol olabilir.

pinterest antalya

Pinterest ile insanların bulabileceği fikirleri, hobileri, reçeteleri toplamak, koleksiyon yapmak mümkündür. İnsanların pinterest ile para kazanmalarının nedeni de, uzmanlıklarını göstermeleridir. Yemek pişirme, tarifler, aktiviteler ve benzeri konular için kolayca bulunabilir, sunulabilir ve yeniden paylaşılabilir bir ortamdır.

pinterest erkek modası

Pinterest'in anahtar özellikleri:

  • Görseller ve bunları organize etme imkanı. Web sitenizden veya bloğunuzdan resimleri paylaşabilirsiniz. Diğer insanların bulmalarını ve size yönelmelerini sağlayabilirsiniz.
  • Fikir listeleri oluşturabilirsiniz.
  • Yeniden paylaşılabilir özelliğinden yararlanabilirsiniz. Sizin paylaştıklarınızı başkaları da kendi takipçilerine paylaşabilir.
  • İnsanları motive eden şeyleri keşfetmenizi ve niş ağlara ulaşmanızı sağlar.
  • Daha çok insanın size erişimi sağlar.
  • Başkalarının kullanması için resim geliştirmenize yardım eder.

Bölüm Özeti

  • Pazarlama müşterilerinizle başlar. Herhangi bir kampanyaya başlamadan önce müşterilerinizin istek ve ihtiyaçlarını doğru anladığınızdan emin olmalısınız. Onların öncelikli olduğunu unutmayın. Başka türlü neden sizin işiniz var ki ?
  • Alıcı profilleri oluşturun. Bu profilleri sürekli geliştirerek müşterilerinizi daha iyi tanımaya başlarsınız.