Dijital Pazarlama Nedir ?

Dağıtım Kanallarınızı Akıllıca Seçin

Yazan: Ertan Kayalar

İnternet hayatımıza girdikçe “dijital pazarlama nedir ?” sorusu daha çok karşımıza çıkıyor. Dijital pazarlama hakkındaki sorular genelde teknik terim ve jargonların getirdiği kafa karışıklığından kaynaklanıyor. Dijital pazarlama hakkında yeterli bilgisi olmayanlar uzak durmayı tercih ediyorlar ve önemli bir fırsatı kaçırıyorlar. Yeni başlayanlar için ve merak edenler için dijital pazarlama nedir ve neler yapılabilir sorularını cevaplamaya çalıştım.

E-pazarlama, çevrim içi pazarlama, yeni nesil pazarlama ...

Modern pazarlamayı anlatmak için internet ve teknolojinin kullanılması, akademik ve iş dünyasında internet pazarlama, e-pazarlama, web pazarlama, çevrimiçi pazarlama gibi farklı etiketler ve jargonlar ortaya çıkardı. Dijital pazarlama, internet pazarlama, e-pazarlama ve web pazarlaması olarak adlandırıldı. Bu alternatif terimler zaman içinde değişti.

Dijital Pazarlama, günümüzde en çok kullanılan terimdir. Geleneksel pazarlamadan ayırabilmek için yeterince basit ve dijitalleşen bir dünya için de oldukça açıklayıcıdır.

Dijital Pazarlama Nedir

Dijital pazarlama, tüm çevrimiçi pazarlama çabalarınız için genel bir terimdir. İşletmeler, mevcut ve potansiyel müşterileri ile bağlantı kurmak için Google arama, sosyal medya, e-posta ve web siteleri gibi dijital kanalları kullanırlar.

Dijital pazarlamanın amacı, dijital teknolojileri ve dijital medyayı kullanarak pazarlama hedeflerine ulaşmaktır.

Dijital pazarlamayı anlamak için bir adım geri gidip pazarlamaya gözatmak gerekiyor.

Peki Pazarlama Nedir ?

Chartered Institute of Marketing, pazarlamayı şu şekilde tanımlıyor.

Pazarlama, müşteri gereksinimlerini tanımlamak, karşılamak ve tatmin etmekle sorumlu yönetim sürecidir.

Ertan Kayalar

Bu tanım, pazarlama konusunda müşteriye odaklanırken, aynı zamanda karlılığı elde etmek için diğer iş operasyonlarına bağlanma ihtiyacını da vurgular. Bununla birlikte, dijital pazarlama için çok önemli olan iletişimi vurgulamadığı için dijital pazarlama açısından zayıf bir tanımdır.

Dijital pazarlama ile geleneksel pazarlama farklı iletişim teknikleri kullanırlar. Ancak her ikisinin de ulaşmak istediği hedefler aynıdır.

Dijital pazarlamada “beğeni sayısı” veya “takipçi sayısı” gibi hedefler koymak ölçmek kolay olabilir.

Pazarlamanın ve iş dünyasının temel sorunları

Geleneksel pazarlama yaparken iş dünyasının temel sorunları ile yüzyüze gelmek durumunda kalırız. Dijital pazarlama bu sorunları aşmada kritik rol oynayabilir.

Emtialaşma

Bilginin hızla yaygınlaştığı dünyada ürün ve hizmetlerin birbirine benzer kalitelerde üretilmesi, fiyat baskısı getirmektedir. Müşteri açısından ürün veya hizmetler birbirine benzemeye başladığında doğrudan fiyata yönelerek fiyat baskısı oluşturmaktadır. Buna emtialaşma veya metalaşan piyasalar diyoruz.

Geleneksel pazarlama etkisini yitiriyor

Artık tv, gazete reklamları etkisini yitiriyor. Müşteriyi reklam bombardımanına tutmanın bir faydası olmuyor. Hatta internette bile reklamları görmezden gelen bir davranış geliştiriyoruz.

Müşteri daha güçlü

Satın almak istediği ürün ve hizmetler konusunda daha çok bilgiye kolayca ulaşabiliyorlar. Yorumları okuyorlar, fikir paylaşımında bulunuyorlar. Kendilerine doğrudan satış yapmak için gelinmesinden hoşlanmıyorlar.

İnsanlar çevirm içinde 10 yıl öncesine göre daha çok zaman geçiriyorlar. İşletmeler sürekli bir şeyler anlatmaya çalışırken müşterilerin satın alma alışkanlıkları değişti.

Pazarlama, her zaman doğru hedef kitleye, doğru zamanda ve doğru yerde iletişim kurmakla ilgilidir.

Günümüzde ise iletişim kurabilmek için müşterilerin olduğu yerde bunu gerçekleştirmek gerekiyor. Yani, internette.

Eğer müşteriniz internette vakit geçiriyorsa siz de orada olmak zorundasınız. #dijitalpazarlama #pazarlama

— Ertan Kayalar (@ertankayalar) 18 Kasım 2018

Dijital pazarlama, mevcut pazarlama kavramlarının gelişerek internet ortamında devam eden bir uzantısıdır. İnternetin ilk yıllarından itibaren çeşitli taktiklerin kullanılması ve işe yarayanların devam ettirilmesiyle bugünlere gelmiştir.

Dijital pazarlamadan nasıl faydalanabiliriz ?

Dijital pazarlamayı müşterilerin ihtiyaçlarını ve arzularını öğrenmek için pazara araştırması amacıyla kullanabilirsiniz.

dijital pazarlamadan nasıl faydalanabiliriz

Dijital pazarlama ile müşterilerin bilgiye erişerek satın alma yapabilecekleri ek bir kanal sağlayabilirsiniz. Talepleri değerlendirerek kaynak tahsisi oluşturmanın anahtarıdır.

Ayrıca dijital pazarlama ile müşteri memnuniyetini sağlayabilirsiniz. Müşterilerden elde edeceğiniz veriler ile ürün ve hizmetleriniz hakkındaki düşüncelerini öğrenebilir ve eksiklerinizi görebilirsiniz.

İşletmelerde dijital pazarlamanın önemini anlamak için kitle etkileşiminin anlaşılması ve yönetilmesini düşünmemiz gerekir. Günümüzde dijital pazarlama, web sitesi veya e-postadan çok daha fazla türde kitle etkileşimi ile ilgilidir.

Geleneksel pazarlamanın tersine dijital pazarlama yaparken gerçek zamanlı sonuçları görebilirsiniz. Örneğin bir gazeteye reklam verdiyseniz kaç kişinin gerçekten sayfayı çevirdiğini ve reklamınıza dikkat ettiklerini tahmin etmek mümkün değildir. Gerçekleşen satışlarınızın hangi reklamın sorumlu olduğunu bilemezsiniz.

Oku: Dijital pazarlamanın avantajları nelerdir ?

Dijital pazarlamanın 5 temel parçası

Dijital pazarlama aşağıdaki bölümlerde gerçekleşmektedir.

  1. Cihazlar: Kitlelerin web siteleri ve mobil uygulamalarda kullanıldığı, akıllı telefonlar, tabletler, masaüstü bilgisayarlar, TV ve oyun cihazları ile deneyimleri.
  2. Platformlar: Bu cihazlardaki etkileşimlerin çoğu Facebook Instagram, Google, YouTube, Twitter ve LinkedIn gibi büyük platformlarda veya hizmetlerden bir tarayıcı ya da uygulamalar aracılığıyla gerçekleştirilir.
  3. Medya: Hedef kitlelere ulaşmak amacıyla ücretli, kendisine ait veya kazanılmış kanallardan reklam, e-posta, mesajlaşma, arama motorları ve sosyal ağlar.
  4. Veri: Hedef kitlelerin işletmeler için anlaşılması gereken profillerini çıkarmak için kullandıkları, bugün pek çok ülkede yasalarla korunması gereken veriler.
  5. Teknoloji: İşletmelerin, web sitelerinden ve mobil uygulamalardan mağaza içi kiosklara ve e-posta kampanyalarına kadar etkileşimli deneyimler oluşturmak için kullandıkları pazarlama teknolojisi.

Dijital Pazarlama Varlıkları

Dijital pazarlama kampanyanız için aşağıdaki varlıklara sahip olmanız gerekir. Bunları tam sahiplik ve yarı sahiplik olarak iki gruba ayırabiliriz.

Tam sahip olduğunuz dijital varlıklar:

  • Web siteniz
  • Blog yazıları
  • İnfografikler
  • E-kitaplar, çevrimiçi broşürler
  • Marka varlıklarınız (logo, yazı tipleri vb)

Yarı sahip olduğunuz dijital varlıklar:

  • Sosyal medya kanalları (Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin vb)
  • Misafir makaleler
  • Ücretli reklamlar

Yarı sahip olduğunuz varlıklar tamamen size ait değildir. Örneğin Facebook sayfanızdan binlerce kişiye ulaşabilirsiniz. On binlerce takipçiniz olduğu sayfanızda eğer farkında olmadan bir kural ihlali yaparsanız, Facebook sayfanızı kapatabilir. Pazarlama kampanyanızda başa dönebilirsiniz.

Dijital pazarlama kampanyanızın merkezinde tam sahip olduğunuz dijital varlıklarınızı koymanız yapacağınız yatırımınızın korunmasını ve getirisinin düzenli artmasını sağlayacaktır.

Dijital Pazarlama Teknikleri ve Taktikleri

Bana herkesin sorduğu sorular genelde SEO ve Adwords gibi sorular oluyor. Dijital pazarlama taktikleri daha çok insanların ilgisini çekiyor. İşini iyi yapan pazarlamacılar hangi taktiklerin diğerlerine göre daha iyi çalıştığını ve hedeflerine en kestirme hangi yoldan gideceklerini iyi bilirler.

Yaygın olarak kullanılan dijital pazarlama taktikleri:

  • Arama motoru optimizasyonu (SEO)
  • İçerik pazarlama
  • Sosyal medya pazarlama
  • Tıklama Başına Ödeme (TBÖ) Reklamcılığı (PPC)
  • Satış Ortaklığı Pazarlaması
  • Pazarlama Otomasyonu
  • Eposta Pazarlama

Arama Motoru Optimizasyonu - SEO

Web sitenizin arama motoru sonuç sayfalarında (SERP) daha iyi bir sıralamada bulunması için yapılan optimizasyon çalışmalarıdır. Web sitenizin organik (veya ücretsiz) olarak adlandırılan trafikten yararlanması için yapılan bir dizi teknik işlemdir.

Önemli kavramlar:

İçerik Pazarlama

Web sitenize gelen ziyaretçilerin beklentilerinin karşılanması gerekir. İçerik geliştirerek gelen ziyaretçilerin marka bilinirliğini arttırmak, arama motorlarından daha çok organik trafik çekmek, potansiyel müşteriler oluşturmak için ikna edici içerikler oluşturulması ve tanıtımı faaliyetleridir.

İçerik bana göre bir web sitesinin en önemli varlığıdır.

Web sitenizin doğru içerik olmadan, doğru hedef kitleye ulaşması, ikna etmesi ve müşteriye dönüştürmesi mümkün değildir #içerik #içerikpazarlaması #contentmarketing

— Ertan Kayalar (@ertankayalar) 18 Kasım 2018

İçerik oluşturmak pek çok şirketin karşılaştığı zorlukların başında gelmektedir.

Önemli kavramlar:

Sosyal Medya Pazarlama

Web sitenizdeki içeriklerin bir uzantısı olarak, sosyal medya kanallarında bu içeriklerin veya türevlerinin oluşturulması, marka bilinirliğini, ziyaretçi trafiğinizi arttırmak ve işletmeniz için potansiyel müşteri bulmak için yapılan tanıtım çalışmalarına verilen isimdir.

Tıklama Başına Ödeme (PPC)

Google Adwords başta olmak üzere arama motorlarından her tıklama başına ödeme yaparak ziyaretçi trafiği çekmek için yapılan reklam çalışmalarına verilen isimdir.

Ücretli bir trafik olduğu için bütçenizi dikkatli kullanmak ve gerçekleşen sonuçları iyi ölçmeniz ve her seferinde daha az ücrete daha çok ziyaretçi çekmek için çalışmanız gerekir.

Önemli kavramlar:

Affiliate Pazarlama

Satıcı firmanın diğer web sitelerinde kendi ürünlerini tanıtmak, link almak ve sonuçta gerçekleşen satışlar sonucunda diğer web sitelerine komisyon ödediği ortak pazarlama taktiklerine verilen isimdir.

Hosting, e-ticaret siteleri veya yazılım servisleri satan firmaların sıklıkla kullandığı bir taktiktir.

Doğal Reklamcılık

Doğal reklamcılık, öncelikli olarak içerik odaklı ve diğer ücretli olmayan içeriğin yanında bir platformda öne çıkan reklamları ifade ediyor. Sosyal medya reklamcılığı Facebook reklamı veya Instagram reklamcılığı.

Pazarlama Otomasyonu

Pazarlama otomasyonu, pazarlama eylemlerini otomatikleştirmek amacıyla mevcut olan yazılımları ifade eder. Birçok pazarlama departmanları e-posta, sosyal medya ve diğer web sitesi eylemleri gibi tekrarlayan görevleri otomatikleştirmek zorunda.

E-Posta Pazarlama

Şirketler hedef kitleleri ile ile iletişim kurmak için e-posta pazarlama taktiğini sıklıkla kullanırlar. E-posta genellikle bir içeriği teşvik etmek için kullanılır. İndirimler, etkinlikler veya web sitelerindeki varış sayfalarına yönlendirirler.

Dijital Pazarlama Kaynakları ve Makaleleri

Dijital pazarlama hakkında ayrıntılı bilgileri buradan öğrenebilirsiniz.

Online girişimcilik ile ilgili teknik terimler kafanızı karıştırıyorsa sözlük bölümünden yararlanabilirsiniz.

Bölüm Özeti

  • Pazarlama, doğru hedef kitleye ulaşmak için yapılan bir faaliyettir
  • Dijital pazarlama birden fazla kanalda yapılan mevcut pazarlamanızın uzantısı bir faaliyettir
  • İçerik, dijital pazarlamanın temelini oluşturur